Hiki tulee digiä ostaessa
Digitaalisen markkinoinnin ostajan olotila saattaa olla kuin Liisalla Ihmemaassa. Ainoa pysyvä tila on muutos ja teknologian kehitys haastaa ostajaa jatkuvasti. Digitaalinen jargon lyhenteineen ja erilaisten palveluntarjoajien runsaus hämmentävät.
Kävimme hiljattain läpi suhteellisen laajan tarjouspyyntökierroksen, jonka tavoitteena oli löytää kumppani, joka auttaa meitä uudistamaan markkinointi- ja myyntiprosessimme digitaaliseksi. Toivoimme myös apua asiakasymmärryksen syventämiseen. Tarjouspyyntökierros oli hyvin mielenkiintoinen. Haluan jakaa tärkeimmät oppini digin ostamisesta:
1. Tee kotiläksyt hyvin ja selvitä yrityksesi nykytila
Ennen tarjouspyynnön lähettämistä on tärkeää löytää asiakastiimin yhteinen näkemys siitä, missä mennään ja mitä osaamista tarvitaan lisää. Digitaalisen markkinointi – ja myyntiprosessin eri osa-alueita ja ostoprosessia kokonaisuudessaan on mietittävä analyyttisesti. Vasta tämän jälkeen tarjouspyynnön laatiminen on mahdollista.
2. Digikumppanin osaamisen kartoitus
Palveluntarjoajia digitaalisen markkinoinnin parissa on lukemattomia. Pelkkien verkkosivujen perusteella voi olla hankala saada kuvaa siitä, kuinka monipuolista osaamista talo tarjoaa. Ota reilusti puhelin käteen ja tee pikainen soittokierros. Näin karsit jo alkuvaiheessa ne tarjokkaat, jotka lupaavat enemmän kuin osaavat. Näissä puheluissa voi myös tulla mieleen asioita, joita tarjouspyynnössä kannattaa painottaa tai selkeyttää.
4. Tarjouspyynnön laatiminen ja vertailu
Kun tarjouspyyntö on tehty huolella ja harkiten, on tarjousten läpikäyminen huomattavasti helpompaa. Kasvokkain käydyssä keskustelussa on tällöin mahdollista tarkentaa tehtyä kirjallista tarjousta ja muodostaa kuva siitä, millaista yhteistyö tulevaisuudessa voisi olla. On hyvä pilkkoa tarjousta eri osa-alueisiin kuten, sisältöstrategia, web-analytiikka, hakukoneoptimointi, digitaalinen ostoprosessi jne. Tarjoajan on näin helpompi analysoida sitä, mitkä osa-alueet on laitettava kuntoon ensin ja pilkkoa projektia paremmin ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi.
5. Markkinointi ja myynti yhteisenä rintamana päätöstä tekemässä
Paljon puhutaan myynnin ja markkinoinnin siiloutumisesta. Meillä Hoivatiloilla on yksi asiakkuustiimi, jonka yhteisenä tavoitteena on erinomaisten asiakaskokemusten tarjoaminen. Digitaalisen markkinoinnin kumppanin valintaan osallistui ihmisiä sekä myynnistä että markkinoinnista. Tällä vahvistetaan sitä, että hanke on kaikille yhteinen ja tavoitteet allekirjoittaa jokainen asiakastiimin jäsen.
Toivon, että huomioistani on hyötyä muillekin digitaalisen markkinoinnin projektien ostajille. Ja että markkinoijan matka digitaaliseen maailmaan olisi vähemmän hullunkurinen kuin Liisan matka Ihmemaahan.