Aidosti kestävä muutos lähtee kouluista - Artikkelit - Hoivatilat

Aidosti kestävä muutos lähtee kouluista

Saku Tuominen perusti vuonna 2015 Juha Tynkkysen kanssa HundrEDin. Se on voittoa tavoittelematon hanke, joka kerää kaikkialta maailmasta parhaita koulutukseen liittyviä innovaatioita ja jakaa niitä eteenpäin. Tuominen on sitä mieltä, että jos haluaa muuttaa maailmaa, niin kouluja parempaa paikkaa aloittaa ei ole. Hän uskoo, että kaikki aidosti kestävä muutos lähtee kouluista.

Opetusinnovaatioita maailmalta

Innostavia ideoita maailmalta on löytynyt pitkä lista. Suomessa on erinomainen koulujärjestelmä, mutta on tärkeää tunnistaa, että kaikkialla maailmassa tapahtuu uskomattomia asioita ja löytyy innovaatioita.
–  Ehkä suurin havainto on se, että koulumaailma on täynnä toinen toistaan upeampia innovaatioita, joista valitettavan harva tietää. Ja usein ne tulevat todella yllättävistä paikoista, maista ja maanosista, Kamputsean viidakoista ja suurkaupunkien lähiöistä, Tuominen kertoo.

Lasten etu edellä kohti uutta

Oikein toteutettuna digitalisaatio mahdollistaa Tuomisen mukaan monia uudentyyppisiä ja hyödyllisiä asioita oppilaiden itse luomasta sisällöstä maarajat ylittävään yhteistyöhön. On kuitenkin tärkeää tiedostaa, että muutos on vasta alussa ja toistaiseksi aivan liikaa on keskitytty ”vanhan maailman” toimintatapojen väkinäiseen siirtämiseen digitaaliseen muotoon (kuten kirja pdf-muodossa).
– Muutoksessa pitää aina mennä pedagogiikka ja lapsen etu edellä, opettajista huolta kantaen. Mutta minulle digitalisaatio on hieman kuin paperi tai sähkö – ei itsetarkoitus vaan itsestäänselvyys. Sillä voi tehdä hyviä ja huonoja asioita, Tuominen toteaa.

Ytimessä rakkaus oppimiseen

Tuomisen mukaan tulevaisuuden Suomi tarvitsee luovia, ahkeria, tasapainoisia, yhteistyökykyisiä ja kansainvälisiä ihmisiä. Mutta kaikkein tärkeintä on kuitenkin asenne. Suomi tarvitsee ihmisiä, jotka ovat innostuneita uudesta – muutoksesta ja maailmasta. Siksi yksi koulun tärkeimpiä tehtäviä on herättää elämän mittainen rakkaus uuden oppimista kohtaan.

Tiloja yksin ja yhdessä oppimiseen

Oppimisympäristöä tärkeämpää on aina halu oppia, että asiat ovat merkityksellisiä ja motivoivia. Jos nämä asiat ovat kohdallaan, ihminen oppii kaikkialla.

 Hyvä olisi kuitenkin, jos koulu rakennuksena olisi oppimista tukeva ja ihmisten erilaisuuden huomioonottava. Koulussa voisi olla erilaisia tiloja, joista osa soveltuu yhdessä ja osa yksin tekemiseen. Uskon, että tärkeässä roolissa ovat myös sellaiset asiat, kuten valaistus, ilman laatu ja akustiikka. Niihin on kiinnitetty aivan liian vähän huomiota sekä kouluissa että työpaikoilla, Tuominen muistuttaa.

Sakun lukuvinkit

Lähtökohtaisesti koitan välttää lukuvinkkien antamista, koska jokainen ihminen on niin erilainen ja erilaisessa vaiheessa elämässään. Sen sijaan puhun kaikenlaisen lukemisen, syvällisen ja pinnallisen, faktan ja fiktion tärkeydestä. Mutta jos nyt yksi esimerkki halutaan, sanotaan vaikkapa paljon mielipiteitä jakavan miljonäärin Ray Dalion uusi kirja Principles, jossa on kiinnostava perusajatus: se, että hyvän elämän taustalla ovat aina itse luodut periaatteet. Kirjassa on paljon sellaista, josta olen eri mieltä, ja silti pidin sitä sekä mielenkiintoisena että hyödyllisenä.

 

 

Kuka Saku Tuominen?

  • yrittäjä, Idealist Groupin luova johtaja.
  • Työskennellyt aiemmin mm. TV-tuotantoyhtiö Broadcastersissa.
  • Yksi HundrED hankkeen perustajista. Hanke kokoaa yhteen maailman parhaita opetusalan innovaatioita.