Ensin ihmiset, sitten vasta asiat - Blogi - Jussi Karjula - Hoivatilat

Ensin ihmiset, sitten asiat

Noin 15 vuotta sitten nuorena myyntipäällikkönä luin ensimmäisen kerran silloisen uutuuskirjan, nyt klassikoksi muodostuneen Jim Collinsin ”Hyvästä paras”. Kirjan sisältö osui ja upposi! Tuon lukukokemuksen jälkeenkin olen usein palannut kirjan ääreen. Näin tein jälleen viime viikonloppuna. Ihmeellisesti monet asiat tuntuvat edelleen tuoreilta. Monia kirjan oppeja olen eri yrityksissä päässyt itse hyödyntämään ja todentamaan. Haluankin jakaa kanssasi muutamia minua silloin 15 vuotta sitten ravistelleita ja edelleen iskeviä näkökulmia:

Ensin ihmiset, sitten asiat

Yrityksen ykkösasia on löytää ja palkata oikeat ihmiset. Ihmiset luovat menestyksen. Yhdessä oikeanlainen tiimi tai joukkue saa ihmeitä aikaan. Ihmiset voivat ja saavat väitellä rajustikin keskenään, koska ja kun he etsivät aidosti parhaita vastauksia. Sen jälkeen ollaan yksimielisesti tehtyjen päätösten takana.

Siilikonsepti

Siilikonsepti on yksinkertainen, mutta nerokas. Se vastaa kolmeen kysymykseen, joiden leikkauspinnalle rakentuu ylivertainen liiketoimintakonsepti:

  • Missä voimme olla maailman parhaita?
  • Mikä vaikuttaa taloudelliseen tulokseen?
  • Mistä olemme innostuneita?

Nämä kolme teemaa syvällisesti ymmärrettynä muodostavat yrityksen/organisaation strategian perustan. Täysipainoista siilikonseptia varten tarvitaan kaikki kolme kehää, muuten se on puutteellinen.

Kurinalaisuuden kulttuuri

Collinsin mukaan pysyvästi ensiluokkaisten tulosten saavuttaminen edellyttää kurinalaisessa kulttuurissa toimivia kurinalaisia ihmisiä, jotka toimivat kurinalaisesti ja noudattavat kiihkomielisesti kolmen kehän sisältöä. Kurinalaisuuden kulttuuri on kaksijakoinen. Se vaatii yhtäältä noudattamaan johdonmukaisesti järjestelmää, mutta toisaalta se antaa ihmisten toimia järjestelmän puitteissa vapaasti ja vastuullisesti.

Parhaat yritykset toimivat ekosysteemissään ymmärtäen, eivät ylvästellen. Ne ovat valmiit kohtaamaan julmat tosiasiat ja kehittämään ilmapiirin, jossa totuus tulee kuulluksi. Kirjassa hyvästä parhaiksi kehittyneillä yrityksillä oli yhtä paljon vastoinkäymisiä kuin verrokkiyrityksilläkin, mutta ne reagoivat niihin eri tavalla. Ne tarttuivat tosiasioihin rohkeasti, minkä tuloksena vastoinkäymiset vain vahvistivat niitä.

Iloa ja rohkeutta työhösi!

Kirjoittaja:

Jussi Karjula

Toimitusjohtaja

Kaikki kirjoitukset

Uskon vision voimaan – ääneen lausutut tavoitteet toteutuvat, kun tekemisen tahto ja innostus saavat tilaa. Yhteisiä tekijöitä menestyville yrityksille ovat vahva asiakaslähtöisyys kaikessa tekemisessä sekä innostuneet ja sitoutuneet ihmiset strategian luojana ja toteuttajana. Minua lähellä: varhaiskasvatus, sote, hoiva, yrittäjyys, johtaminen.

Verkostoidutaan  Jussi Karjula .

Keskustellaan Twitterissä @KarjulaJussi