Blogi | 11.8.2017 | Paula Marttinen

Viisi vinkkiä: miten synnytät digi-ohjelman?

Digi vyöryy toimialalle kuin toimialalle. Liian usein digiä lähestytään uhkakuvien kautta. Distruptoi eli häiriköi oma liiketoimintasi ennen kuin sen tekee joku muu. Jos et muutu, radikaali uudistaja tulee toimialasi ulkopuolelta ja vie liiketoimintasi. Robotit vievät kaikki työt. Harvoin digi nähdään mahdollisuutena.

Meillä Hoivatiloilla käynnistyi digitaalinen kehitysohjelma vuosi sitten. Samoihin aikoihin käynnistyi myös KIRA-digihanke, joka on yksi hallituksen kärkihankkeista. Sen tavoitteena on vauhdittaa kiinteistö- ja rakennusalan digiä. Molemmilla meillä on halu uudistua ja hakea uusia mahdollisuuksia digistä.

Data is the new oil -hokema ei riitä

Digi on laaja kokonaisuus. Työhön ryhtyessäni mietitytti, miten saamme digistä otteen, jolla on tiivis kytkentä liiketoimintaan. Ymmärsimme heti alussa, että emme ole rakentamassa mitään erillistä digi-liiketoimintaa, vaan tuomme digin nykyiseen strategiaan mukaan. Hyödynnämme digi-työssä Hoivatilojen ketterää toimintamallia – kaikkea digissäkään ei tehdä itse.

Tiivistin kokemukseni digi-alkumatkasta seuraavasti:

1.    Luo yhteisesti jaettu iso kuva digistä

Matkanteko on helpompaa, kun on yhteinen näkemys tulevasta. Tee työtä yhdessä henkilöstön, sopivassa vaiheessa asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa. Meillä koko joukkue osallistui digi-vision tekemiseen ja kävimme sen yhdessä läpi hallituksen kanssa.  Pienessä yrityksessä osallistaminen on helpompaa. Kasvuyrityksessä tekemisen priorisointi on tärkeää, koska ylimääräistä aikaa ei ole.

2.    Etsi osaava, sparraava matkaopas

Etsi osaava matkakumppani, jolla on aito halu ja kyky ymmärtää digiä liiketoiminnan uudistamisen näkökulmasta sekä rohkeus käydä kriittistä keskustelua asiakkaan kanssa. Hyvä matkaopas sparraa tunnistamaan oman ja yrityksen kypsyyden digi-matkalle. Digi linkittyy vahvasti yritys- ja johtamiskulttuuriin.

3.    Jalat maassa

Ajattele isosti ja rohkeasti. Tee business-lähtöinen tiekartta, jota olet valmis muuttamaan nopeastikin. Luo kokeilumalli, joka kytkeytyy liiketoimintaan. Etene konkreettisin askelein.

4.    Verkostoista ekosysteemiin

Digi mahdollistaa koko kumppani- ja asiakasverkoston osallistamisen palveluiden ja tuotteiden kehittämiseen. Meillä se tarkoittaa sitä, että päivä- ja hoivakodeista tulee juuri sellaisia kuin niissä elävät ja työskentelevät ihmiset haluavat. Tämä on tavoitteemme.

5.    Halu oppia ja utelias -asenne

Mukavuusalueilla ei kehity eikä kehitä. Nykytilaa arvostelemalla ei etene. Uuden tekemiseen kuuluu epävarmuuden sietäminen. Tietää voi vasta, kun on kokeillut. Luo kokeileva tekemisen tapa, jonka tuloksista opit.

Edellinen Seuraava